Školní rok 2017/2018

Školní rok 2017/2018

 

Základní charakteristika školy ve školním roce 2017/2018

a)   Název: Základní škola Říčany, nám. Osvobození 145, 664 82 Říčany

Právní forma: ZŠ s právní subjektivitou

IČO: 49461311

Zřizovatel: Obec Říčany

Ředitel školy: Mgr. Radovan Křivánek, Za Horou 376, 664 82 Říčany

Typ školy: 1. – 5. ročník + školní družina

Telefon: 546 427 336, 602 132 480

E-mail:  zakladniskolaricany@seznam.cz

Web:     www.zsricany.cz

b)   Počty žáků a učitelé: (dle zahajovacího výkazu)

 

Třída

Třídní učitel

Celkem žáků

celkem

chlapci

děvčata

I. A

Mgr. Bohuslava Koláčková

I. B

Mgr. Šárka Cardová

II.

Mgr. Blanka Kokojanová

III.

Mgr. Jiřina Reichmanová

IV.

Mgr. Radovan Křivánek

V.

Mgr. Sylva Pavlíková

Celkem

BUDE DOPNĚNO PO 4.9.2017

c) Počet tříd 6, průměrný počet žáků na třídu je .....

Ve školní družině pracují paní vychovatelky p. Mgr. Magdalena Valešová, p. Mgr. Petra Siváčková a p.Jana Ďásková, práce školnické a úklid vykonává paní Ilona Rousková.

d) Datum zařazení školy do sítě škol: 27. 3. 1996

Celková kapacita školy: 160 žáků.

Celková kapacita školní družiny: 120 žáků.

Celková kapacita školní výdejny 120 žáků.

e) Rada školy byla ustavena  volbou a jmenováním 12.12.2005, ustavující schůze zvolených členů se konala  4.4.2006. Další schůze se  konaly dle plánu práce rady školy.

f) Škola pracuje ve všech ročnících podle vlastního studijního programu Školní program pro základní vzdělávání.

g) Školní výdejna bez kuchyně, stravuje se zde  žáků.

h) Školní družina má tři oddělení, celkový počet dětí je..... .

3 vychovatelky s přepočteným úvazkem 2,18.

II. Údaje o pracovnících školy

 

1. Učitelé, jejich kvalifikace a praxe:

Jméno:                                                      Kvalifikace:                                     Praxe:

Mgr. Blanka Kokojanová

1. stupeň ZŠ

20

Mgr. Radovan Křivánek

1. stupeň ZŠ

36

Mgr. Bohuslava Koláčková

1. stupeň ZŠ

36

Mgr. Sylva Pavlíková

1. stupeň ZŠ

35

Mgr. Šárka Cardová 1. stupeň ZŠ 20

Mgr. Jiřina Reichmanová

1. stupeň ZŠ

31

Mgr. Magdalena Valešová

vychovatelství

13


 

Základní škola Říčany

 

ORGANIZAČNÍ  ŘÁD  ŠKOLY

ŠKOLNÍ ŘÁD

Pedagogická rada projednala dne

30.8.2016

Směrnice nabývá platnosti ode dne:

1.9.2016

Směrnice nabývá účinnosti ode dne:

1.9.2016

Změny ve směrnici jsou prováděny formou  číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást tohoto předpisu.

 

Obecná ustanovení:

Na základě ustanovení § 30, odst. 1) zákona č. 561/2004 Sb.  o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici – školní řád.  Směrnice je součástí organizačního řádu školy

 

I. Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými a nepedagogickými  pracovníky školy.

 

1. Žáci  mají právo:

 

a) na vzdělávání a školské služby podle školského zákona,

b) být informováni o průběhu a výsledcích svého vzdělávání a výsledcích své práce ,

c) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat,

e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje,

f) na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání

g) na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí,

h) na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství,

i) na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek,

j) má právo být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu a činnosti ve škole.

 

2. Žáci jsou povinni:

 

a) řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat,

b) dodržovat školní vnitřní řád, předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,

c) plnit pokyny pedagogických a provozních pracovníků školy a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem,

d) žák se ve škole chová slušně k dospělým i jiným žákům školy, dbá  pokynů pedagogických a provozních  pracovníků, dodržuje školní řád školy  a odborných učeben, chová se tak, aby neohrozil zdraví svoje, ani   jiných osob,

e) žák chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin a účastní se činností organizovaných školou. Účast na vyučování nepovinných předmětů a docházka do zájmových kroužků a do školní družiny je pro přihlášené žáky povinná. Odhlásit se může vždy ke konci pololetí doloženým písemným odhlášením podepsaným zákonným zástupcem. Dřívější odchod ze školní družiny, než je u žáka obvyklé musí být zapsán písemně s datem a podepsán zákonným zástupcem,

f) žák chodí do školy vhodně a čistě  upraven a oblečen,

g) žák zachází s učebnicemi a školními potřebami šetrně, udržuje své místo, třídu i ostatní školní prostory v čistotě a pořádku, chrání   majetek před poškozením; nosí do školy učebnice a školní potřeby   podle rozvrhu hodin a pokynů učitelů,

h) během vyučování, nebo před ukončením vyučování žáci z bezpečnostních důvodů neopouštějí   školní budovu bez vědomí vyučujících. V době mimo vyučování žáci zůstávají ve škole jen se svolením vyučujících a pod jejich dohledem,

i) žáci chrání své zdraví i zdraví spolužáků; žákům jsou zakázány  všechny činnosti, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, nošení, distribuce a držení  návykových a zdraví škodlivých   látek),

j) žák chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin nebo pokynů vyučujících,

k) zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 pracovních  dnů od počátku nepřítomnosti žáka, podmínky pro uvolňování žáka z vyučování a omlouvání neúčasti žáka ve vyučování stanoví školní řád následovně:

odchod žáka z vyučování před jeho ukončením je možný pouze na základě písemné omluvy rodičů, kterou žák předloží vyučujícímu hodiny (při uvolnění na jednu hodinu), nebo třídnímu učiteli – při uvolnění na více hodin vyučovacího dne, nebo přímým vyzvednutím zákonným zástupcem žáka,

l) žák se řádně a systematicky připravuje na vyučování,

m) žák hlásí každý úraz nebo vznik škody, ke kterému došlo v souvislosti s činností školy bez zbytečného odkladu vyučujícímu, třídnímu učiteli nebo jinému zaměstnanci školy,

n) žák nenosí do školy předměty, které nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob, cenné předměty (včetně šperků, mobilních telefonů  a jiných pro výuku nepotřebných předmětů) nosí do školy na vlastní zodpovědnost,  případná ztráta těchto předmětů nebude řešena ani prošetřována,

o) mobilní telefon je v době vyučování vypnut, žák jej nesmí  ve škole používat k výpočtům, nahrávání zvuku, fotografování včetně nahrávání obrazu,

p) hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka  vůči spolužákům, či pracovníkům školy nebo školského zařízení se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto předpisem,

q) při porušení povinností stanovených tímto školním řádem lze podle závažnosti porušení žákovi uložit výchovné opatření:

1) napomenutí třídního učitele,

2) důtku třídního učitele,

3) důtku ředitele školy,

4) druhý stupeň z chování,

5) třetí stupeň z chování.

Škola neprodleně oznámí uložení výchovného opatření a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a jeho zákonnému zástupci a zaznamená je do dokumentace školy.

II. Provoz a vnitřní režim školy

A. Režim činnosti ve škole

1. Školní budova se otevírá v 07:25 hodin pro všechny žáky. Budovu školy pro žáky otevírá paní školnice. V jinou dobu vstupují žáci do školy pouze na vyzvání paní školnice, nebo vyučujícího,  který pro ně přichází k hlavnímu vchodu.

 

2. Po příchodu do budovy si žáci odkládají obuv a svršky v šatnách a ihned odcházejí do učeben. V šatnách se nezdržují a nevysedávají tam. V průběhu vyučování je žákům vstup do šaten povolen pouze se svolením vyučujícího.

3. Žáci přicházejí do školy nejpozději 5 minut před zahájením výuky, aby se mohli včas připravit na výuku.

4. Vyučovací hodina trvá 45 minut. Doby zvonění:

07:25 – vstup do budovy

07:45 – příprava na 1. hodinu

07:50 – 08:35 – 1. vyučovací hodina

08:50 – 09:35- 2. vyučovací hodina

09:50 – návrat ze dvora

09:55 – 10:40 – 3. vyučovací hodina

10:50 – 11:35 – 4. vyučovací hodina

11:45 – 12:30 – 5. vyučovací hodina

13:00 – 13:45 – 6. vyučovací hodina

O všech přestávkách je umožněn pohyb dětí mimo třídu (návštěva WC, sourozence) za podmínek slušného chování žáka. Velká  přestávka (09:35 – 09:50) je za příznivého počasí určena k pobytu dětí mimo budovu   školy.

5. V jinou dobu vstupují žáci do školy pouze na vyzvání zaměstnanců školy, kteří nad nimi zajišťují pedagogický dohled. Dohled nad žáky je zajištěn po celou dobu jejich pobytu ve školní budově, přehled dohledů je vyvěšen na všech úsecích, kde dohled probíhá.

6. Nepřítomnost ve vyučování je povinen zákonný zástupce žáka omluvit nejpozději do 3 pracovních  dnů od počátku nepřítomnosti žáka telefonicky, po návratu žáka do vyučování písemně na omluvném listu v žákovské knížce. Omluvu podepisuje jeden z rodičů. Při podezření na neomluvené absence si třídní učitel nebo jiný vyučující může vyžádat potvrzení lékaře. Omluvenku předloží žák třídnímu učiteli ihned po návratu do školy. Škola může uvolnit žáka z vyučování na určitou dobu na žádost rodičů. Z jedné vyučovací   hodiny uvolňuje příslušný vyučující, na jeden den třídní učitel, na delší dobu uvolňuje ředitel školy. Při uvolnění delší jednoho dne rodiče podávají škole písemnou žádost.

7. Za pobyt žáka ve školní družině platí zástupci žáka poplatek. Výši poplatku stanoví ředitel školy ve směrnici pro činnost školní družiny a zveřejňuje na veřejně přístupném místě. Poplatek je splatný předem – žák může být zapsán do školní družiny až po úhradě poplatku. O snížení nebo prominutí poplatku, zejména v případě dětí se sociálním znevýhodněním, rozhoduje ředitel školy, podrobnosti jsou opět uvedeny ve směrnici pro činnost školní družiny.

8. Pokud se do třídy nedostaví na hodinu vyučující, po 5 minutách po  zvonění zástupce třídy (služba) jde ohlásit jeho nepřítomnost řediteli  školy.

B. Režim při akcích mimo školu


1. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků při akcích a vzdělávání mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání zajišťuje škola vždy nejméně jedním zaměstnancem školy - pedagogickým pracovníkem. Společně s ním může akci zajišťovat i zaměstnanec, který není pedagogickým pracovníkem, pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům.

2. Při organizaci výuky při akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání stanoví zařazení a délku přestávek pedagog pověřeným vedením akce, podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.

3. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ředitel školy. Škola pro plánování takovýchto akcí stanoví tato pravidla – každou plánovanou akci mimo budovu školy předem projedná organizující pedagog s vedením školy zejména s ohledem na zajištění BOZP. Akce se považuje za schválenou uvedením v týdenním plánu práce školy, kde zároveň s časovým rozpisem uvede ředitel školy jména doprovázejících osob.

4. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, kdy místem pro shromáždění žáků není místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání,  zajišťuje organizující pedagog bezpečnost a ochranu zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí organizující pedagog nejméně 1 den předem zákonným zástupcům žáků a to zápisem do žákovské knížky, nebo jinou písemnou formou.

5. Při přecházení žáků na místa vyučování či jiných akcí mimo budovu   školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Před takovýmito akcemi doprovázející učitel žáky prokazatelně poučí o bezpečnosti. Pro společné zájezdy tříd platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni.

6. Pro pořádání mimoškolních akcí platí zvláštní směrnice školy zahrnující i oblast bezpečnosti a ochrany zdraví žáků:

-         vycházky

-         závody

-         školní výlety.

Za dodržování předpisů o BOZP odpovídá vedoucí akce, který je určen ředitelem školy.

7. Do výuky mohou být zařazeny také další aktivity jako bruslení, atd.

8. Chování žáka na mimoškolních akcích je součástí celkového hodnocení žáka včetně klasifikace na vysvědčení.

9. Při zapojení školy do soutěží bezpečnost a ochranu zdraví žáků po dobu dopravy na soutěže a ze soutěží zajišťuje vysílající škola, pokud se se zákonným zástupcem žáka nedohodne jinak. V průběhu soutěže zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků organizátor.

10. U sportovních soutěží, uměleckých soutěží a dalších soutěží, kde to charakter soutěže vyžaduje a je to dáno organizačním řádem soutěže, zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků vysílající škola v plném rozsahu, pokud se se zákonným zástupcem žáka nedohodne jinak.

 

C. Docházka do školy

 

1. Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 pracovních dnů od počátku nepřítomnosti žáka - písemně nebo telefonicky. Po návratu žáka do školy písemně na omluvném listu v žákovské knížce. Omluvu podepisuje jeden ze zákonných zástupců žáka. Při podezření na neomluvenou absenci si třídní učitel nebo jiný   vyučující může vyžádat prostřednictvím zástupců žáka lékařské potvrzení. Omluvenku předloží žák třídnímu   učiteli ihned po návratu do školy. Absenci žáka omlouvají zákonní zástupci žáka. Při dlouhodobé absenci známé předem je zákonný zástupce žáka povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka. Škola vyžaduje od rodičů předem písemnou omluvu absence (např. rodinné rekreace). Z jedné vyučovací hodiny uvolňuje příslušný vyučující, na delší dobu jednoho vyučovacího dne uvolňuje třídní učitel, na delší dobu ředitel školy.

2. Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo z části vyučování některého předmětu a zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu.

 

D. Zákonní zástupci žáků

Zákonní zástupci  dětí a nezletilých žáků mají právo:

 

II. Práva zákonných zástupců žáků

1. Zákonní zástupci žáků mají právo na :

a) informace o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka

b) vyjádření k rozhodnutím, které se týkají podstatných záležitostí vzdělávání žáka - jejich vyjádřením musí být věnována přiměřená pozornost

c) informace a pomoc školy v záležitostech, týkajících se vzdělávání žáka

d) požádání o uvolnění žáka z výuky a vystavení jeho omluvy na dobu nepřítomnosti ve škole

e) návštěvu žáka v průběhu vyučování – pouze však v odůvodněných a závažných případech a na nejkratší možnou dobu - nejlépe v průběhu přestávek, aby nebylo narušováno vyučování

 

 

Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni:

a) zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení,

b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,

c) informovat školu a školské zařízení o zdravotní způsobilosti žáka ke vzdělávání a případných změnách způsobilosti, o zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, údaje o tom, zda je dítě, žák nebo student zdravotně postižen, včetně údaje o druhu postižení, nebo zdravotně znevýhodněn

d) dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,

e) oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a školského zákona č. 561/2004 Sb. další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích.

 

E. Zaměstnanci školy

 

1. Učitelé se plně věnují vzdělávání a výchově žáků,  individuální péči věnují dětem z málo podnětného rodinného   prostředí, dětem se zdravotními problémy a dbají, aby se zdraví žáka a zdravý vývoj nenarušil činností školy. Berou ohled na výsledky  lékařských vyšetření, zpráv o vyšetření v pedagogicko-psychologických   poradnách a na sdělení rodičů o dítěti. Třídní učitelé průběžně seznamují ostatní pedagogy o nových skutečnostech zjištěných u žáka: problémy s chováním, prospěchem, zdravotní a rodinné problémy aj. Všichni vyučující zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví žáků při   činnostech, které přímo souvisejí s výchovou a vzděláním. Pravidelně a soustavně informují zástupce žáka o prospěchu žáka, sdělují jim všechny závažné známky. Informují je o každém mimořádném  zhoršení prospěchu žáka.

Učitelé evidují a kontrolují absenci žáků. Vyžadují od rodičů omluvu nepřítomnosti. Na žádost rodičů uvolňují žáka z vyučování, vždy na základě písemné žádosti o uvolnění. Není přípustná omluva telefonicky, mailem či faxem. Pravidelně informují rodiče o prospěchu a chování žáků prostřednictvím sešitů, třídních katalogů a žákovských knížek, při hovorových hodinách a třídních schůzkách s rodiči. Souhrnné hodnocení píší dle potřeby do žákovských knížek tak, aby byla zajištěna informovanost rodičů o prospěchu a chování žáků podle požadavků  klasifikačního řádu. Kontrolují,  zda rodiče sledují zápisy v žákovských knížkách.

2. Pedagogičtí zaměstnanci přicházejí do školy nejméně 30 minut před zahájením vyučování a výchovné činnosti, dostatečně včas před výkonem dohledu nad žáky.

3. Po skončení poslední vyučovací hodiny překontrolují pořádek ve třídě, uzavření oken, uzavření přívodu vody a vypnutí elektrických spotřebičů. Pedagog odchází ze třídy poslední, uzamyká ji. Třídní knihu ukládá do  zásuvky stolku a uzamkne ji. Před odchodem z budovy se ve sborovně seznámí s přehledem zastupování a nových akcí na další dny. Při odchodu z budovy paní školnice kontroluje uzavření a zajištění  oken a dveří všech místností.

4. Ve škole, ani v její těsné blízkosti se nekouří.

5. V budově lze používat pouze evidované elektrické spotřebiče. K vaření vody na nápoje je povoleno používat pouze varnou konvici, v době mimo provoz musí být konvice umístěna mimo podložku, ze které je napájena el. energií.

 

 

 

 

 

 

III. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí,

 

1. Všichni žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby   neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob.

 

2. Žákům není v době mimo vyučování dovoleno zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dozor způsobilou osobou.

 

3. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu žáků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou žáci hlásí ihned vyučujícímu, nebo pedagogickému dozoru.

 

4. Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením bez dozoru učitele.

 

5. Při výuce v hudebně, tělocvičně a na hřišti zachovávají žáci specifické bezpečnostní předpisy pro tyto učebny, dané vnitřním řádem odborné učebny. Vyučující daného předmětu provedou prokazatelné poučení žáků v první vyučovací hodině školního roku a dodatečné poučení žáků, kteří při první hodině chyběli. O poučení   žáků provede učitel záznam do třídní knihy. Poučení o BOZP a PO se provádí rovněž před každou akcí mimo školu a před každými prázdninami.

 

6. Školní budova je volně přístupná zvenčí pouze v době, kdy je dohlížejícími zaměstnanci školy zajištěna kontrola přicházejících osob: 7.25 - 7.50 školník,  při odchodu žáků domů z budovy ven dohlížející  pedagogové podle plánu dohledů. Každý z pracovníků školy, který  otevírá budovu cizím příchozím, je povinen zjistit důvod jejich návštěvy a zajistit, aby se nepohybovali nekontrolovaně po budově. Během provozu školy jsou zevnitř volně otevíratelné  dveře hlavního vchodu i všech únikových východů.

 

7. Ve všech budovách a prostorách školy platí přísný zákaz:

-     požívání   alkoholu  a kouření

-         používání ponorných el. vařičů

-         ponechávat peníze v hotovosti a osobní cenné věci volně ve stolech, skříních ve třídě   i v kabinetech, či  ponechávat je ve škole přes noc.

 

8. Šatny s odloženými svršky žáků nejsou uzamčeny.

 

9. Všichni zaměstnanci školy jsou při vzdělávání a během souvisejícího provozu školy povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám žáků  a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů, poskytovat žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

 

10. Všichni zaměstnanci školy jsou povinni oznamovat údaje související s úrazy žáků, poskytovat první pomoc a vést evidenci úrazů podle pokynů vedení školy.

 

11. Po poslední vyučovací hodině vyučující předává žáky, kteří jsou přihlášeni do školní družiny  vychovatelce školní družiny. Ostatní odvádí do šaten a  vykonává dohled  nad žáky odcházející z budovy.

 

12. Pedagogičtí zaměstnanci dodržují předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při   práci a protipožární předpisy; pokud zjistí závady a nedostatky ohrožující zdraví a bezpečnost osob, nebo jiné závady technického rázu, nebo nedostatečné zajištění budovy, je jejich povinností   informovat o těchto skutečnostech nadřízeného a v rámci svých   schopností a možností zabránit vzniku škody. Sledují zdravotní stav žáků a v případě náhlého onemocnění žáka   informují bez zbytečných průtahů vedení školy a rodiče postiženého žáka. Nemocný žák může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Třídní učitelé zajistí, aby každý žák měl zapsány v žákovské knížce tyto údaje: adresu, telefonní čísla rodičů do zaměstnání a domů, adresu a jméno ošetřujícího lékaře.

Při úrazu poskytnou žákovi nebo jiné osobě první pomoc, zajistí ošetření žáka lékařem. Úraz ihned hlásí vedení školy a vyplní záznam do knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře. Ošetření a vyplnění záznamů zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo který se o něm dověděl první.

 

13.Pedagogičtí a provozní pracovníci školy nesmí žáky v době dané rozvrhem bez dozoru dospělé osoby uvolňovat k činnostem mimo budovu, nesmí je samotné posílat k lékaři atd. Škola odpovídá za žáky v době dané   rozvrhem výuky žáka, včetně nepovinných předmětů, přestávek  a stravování.

 

IV. Postup školy při výskytu podezřelé látky a při podezření na užití omamné látky žákem (zpracováno dle trestního zákona 140/1961 Sb., zákona 379/2005 Sb., o ochraně před a1koholismem a toxikomanií a Pedagogové proti drogám - dokument MŠMT).

a) Identifikace a ukládání látek: zajistí-li pedagog podezřelou látku a je podezření, že se jedná o drogu či jinou škodlivou látku, v přítomnosti dalšího člena pedagogického sboru uloží tuto látku do obálky. Na obálku napíše datum, čas a místo zajištění látky. Obálku přelepí a opatří razítkem školy a uschová do školního trezoru.  Poté je nutno bezodkladně vyrozumět policii. Identifikaci provede vždy policie, nikoli zaměstnanec školy či školského zařízení. Pokud je zajištěna podezřelá látka u dítěte, které jeví známky otravy, předá se látka stejným způsobem uložená přivolanému lékaři. (Usnadní to lékařskou intervenci dítěte)

 

b) Ohrožení zdraví žáka: v případě ohrožení zdraví žáka v důsledku podezření na požití omamné látky se postupuje tak, jako když žák přijde do školy s horečkou. Dítě jevící příznaky užití omamné látky je odvedeno ze třídy do jiné místnosti, musí být ale zajištěn dohled dospělé osoby, kde zůstane po dobu, než si pro něj přijdou rodiče nebo lékařská služba. Škola kontaktuje bezodkladně rodiče žáka nebo jeho  zákonné zástupce o blíže nespecifikovaných zdravotních potížích žáka, rodiče jsou vyzváni k tomu, aby si dítě co nejdříve vyzvedli ze školy, neboť je nutné lékařské vyšetření žáka.

 

c) Pokud si rodič přijde do školy pro dítě, je seznámen se zdravotními potížemi (např.: zúžené zornice, návaly horka, potíže s dýcháním).

Po užití stimulačních či kanabinoidních látek (jsou např. zornice rozšířené) škola apeluje na rodiče, aby s dítětem navštívil lékaře, a nabídne možnosti, kde se může poradit o výchovných postupech. Pedagog odkáže rodiče na odborníky, na specializovaných pracovištích (PPP, SVP).

 

d) Pokud si rodič do školy pro dítě nepřijde, škola přehodnotí zdravotní stav žáka a je v kompetenci školy přivolat lékařskou službu (může jít o předávkování návykovou látkou), rodič je o postupu školy předem informován. Škola vyhotoví zápis průběhu celého případu a stanoví postup, jak zamezí případnému pohybu žáka pod vlivem omamné látky nebo výskytu podezřelé látky ve škole.

 

e) Ředitel zajistí, aby v řádu školy nebo školského zařízení, byl zdůrazněn zákaz nošení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek v areálu školy včetně sankcí, které z porušení tohoto zákazu vyplývají.

 

f) Proběhne třídní schůzka rodičů, seznámení s účinky a příznaky užití návykových látek dítěte, jak se škola k případu postaví, jak bude pracovat s rizikovou třídou v preventivní oblasti, rodiče jsou vybídnuti ke spolupráci při výskytu sociálně nežádoucího chování, jsou seznámeni s náplní práce a konzultačními hodinami VP, ŠMP. Jsou seznámeni s tím že: dítě pod vlivem návykové látky ve škole porušuje vnitřní řád školy (zákaz nošení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek v areálu školy, včetně sankcí, které z porušení tohoto zákazu vyplývají, výchovná opatření). Viz Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j. 14 514/2000-51, Věstník MŠMT sešit 10/2000.

 

g) Žák, který prokazatelně zneužíval omamnou látku v areálu školy a tím porušil řád školy, bude kázeňsky potrestán dle školního řádu. Škola pozve nejrychlejší cestou rodiče tohoto žáka k jednání se školou. Rodiče jsou seznámeni se všemi skutečnostmi případu, porušením řádu školy, návrhem výchovného opatření, který schválila a doporučila pedagogická rada. Škola doporučí rodičům nebo zákonným zástupcům.žáka specializovanou pomoc odborníků, škola vyhotoví dva zápisy z jednání, jeden obdrží rodiče, druhý zůstane uložen ve škole. Škola nabídne rodičům pomoc-monitorování, pravidelné schůzky R+TU, ŠMP. Žáci jsou obecnou formou seznámeni s případem a jsou upozorněni na závažnost držení, přechovávání a užívání návykové látky, a to nejen v areálu školy. Třída, v níž se problém objevil, bude monitorována, budou v ní pracovat odborníci (Dlouhodobý prožitkový program) primární prevence, sekundární prevence.

 

V. V případě podezření, že žák zneužívá návykové látky.

Třídní učitel, pověřený pracovník, výchovný pracovník dle svých odborných možností a komunikativních sociálních dovedností:

- povede diskrétní šetření, pohovor s dítětem,

- doporučí mu rozhovor s odborníkem, např. přes Linku důvěry, doporučení na odborníky ze zdravotnického zařízení, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče,

- v případě možné nedůvěry ze strany dítěte k pracovníku školy se doporučuje (již při prvním rozhovoru) součinnost odborníků pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, sociálních kurátorů, pracovníků oddělení péče o dítě, nestátního poradenského zařízení, zdravotnického zařízení, kontaktního centra..., atd.,

- kontaktuje rodiče ( zákonné zástupce), v případě negativní reakce rodičů na sdělení skutečnosti a v případě, že rodiče nezařídí pro žáka další péči, zařídí ji sám, oznámí řediteli školy,

- uvědomí rodiče (zákonné zástupce) a sociální odbor v případě akutního ohrožení zdraví po požití drogy, tj. při nebezpečí předávkování a trvalého zdravotního poškození včetně vzniku návyku hraničícího s bezprostředním ohrožením života,

- v akutním případě, po průkazném zjištění zneužívání návykových - látek ve škole, nebo v případě, že žák je prokazatelně ovlivněn drogou (i alkoholem) v době vyučování ředitel školy nebo pověřený pracovník školy: uvědomí rodiče, popřípadě zákonného zástupce a zároveň kontaktuje zdravotnické zařízení. Uvědomí oddělení péče o dítě, oddělení sociální prevence, sociálního odboru OÚ.

VI. Evidence úrazů.

a)      Záznam o úrazu provádí zaměstnanec školy, který v době vzniku úrazu vykonával nad žáky dohled. Pokud byl úraz ohlášen dodatečně žákem nebo jeho zákonnými zástupci, záznam provádí opět zaměstnanec, během jehož dohledu k úraz údajně došlo, nebo třídní učitel.

b)      V knize úrazů se evidují všechny úrazy žáků (dále jen 'úraz'), ke kterým došlo při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola o úrazu dozví.

c)      Při úrazech smrtelných a úrazech jejichž důsledkem byla nepřítomnost dítěte, žáka nebo studenta ve škole nebo školském zařízení, vyhotovuje škola obdobným postupem záznamy o úrazu na předepsaných formulářích. Pro účely školských předpisů se smrtelným úrazem  rozumí takové poškození zdraví, které způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky žák zemřel nejpozději do jednoho roku od vzniku úrazu. Záznam o jakémkoli úrazu, i evidovaném v knize úrazů se vyhotoví také na žádost zákonného zástupce žáka, zletilého žáka nebo  zřizovatele, zdravotní pojišťovny žáka,  příslušného inspektorátu České školní inspekce anebo místně příslušného útvaru Policie České republiky. Škola vyhotoví o úrazu, který nezpůsobí nepřítomnost žáka ve škole nebo školském zařízení, záznam, pokud je pravděpodobné, že žáku bude poskytnuta náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění způsobené úrazem. Jedno vyhotovení záznamu o úrazu předá škola nebo školské zařízení zletilému žákovi, v případě nezletilého žáka jeho zákonnému zástupci.

d)      Hlášení úrazu - o úrazu nezletilého žáka podá škola bez zbytečného odkladu hlášení jeho zákonnému zástupci. Pokud nasvědčují zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s úrazem byl spáchán trestný čin nebo přestupek, nebo jedná-li se o smrtelný úraz, podá škola nebo školské zařízení bez zbytečného odkladu hlášení místně příslušnému útvaru Policie České republiky. Dále o úrazu podá škola  bez zbytečného odkladu hlášení pojišťovně, u které je škola pojištěna pro případ své odpovědnosti za škodu vzniklou na životě a zdraví žáků.

e)      Záznam o úrazu jehož důsledkem byla nepřítomnost, nebo pokud je pravděpodobné, že žáku bude poskytnuta náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění způsobené úrazem, zasílá škola za uplynulý kalendářní měsíc, nejpozději do pátého dne následujícího měsíce - zřizovateli, zdravotní pojišťovně žáka a příslušnému inspektorátu České školní inspekce.

f)        Záznam o smrtelném úrazu zasílá škola navíc ještě místně příslušnému útvaru Policie České republiky a to do 5 pracovních dnů po podání hlášení podle předchozího odstavce.

g)      Osobní údaje, které jsou součástí knihy úrazů, mohou být zpracovávány pouze za účelem evidence úrazů, popřípadě jako podklad pro vyhotovení záznamu o úrazu, podléhají režimu ochrany osobních údajů podle planých právních předpisů.

 

VII. Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany žáků.

 

 

1. U každého svévolného poškození nebo zničení majetku školy, majetku žáků, učitelů či jiných osob žákem je vyžadována úhrada od rodičů žáka, který poškození způsobil. Při závažnější škodě nebo nemožnosti vyřešit náhradu škody s rodiči je vznik škody hlášen Policii ČR, případně orgánům sociální péče.

 

2. Ztráty věcí hlásí žáci neprodleně svému třídnímu učiteli. Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí.

 

3. Do školy žáci nosí pouze věci potřebné k výuce, cenné věci do školy  nenosí. Hodinky, šperky, mobilní telefony apod. mají neustále u sebe, mají zakázáno je odkládat, pouze z bezpečnostních důvodů a na výslovný pokyn vyučujícího, který zajistí jejich úschovu.

 

4. Žáci školy a zaměstnanci školy odkládají osobní majetek pouze na místa k tomu určená.

 

5. Žákům základních škol a dětem zařazeným do přípravných tříd (§ 47) jsou bezplatně poskytovány učebnice a učební texty uvedené v seznamu podle školského zákona. Žáci prvního ročníku základního vzdělávání a děti zařazené do přípravných tříd tyto učebnice a učební texty nevracejí, žáci ostatních ročníků základního vzdělávání jsou povinni učebnice a učební texty vrátit nejpozději do konce příslušného školního roku. Žáci jsou povinni řádně pečovat o takto propůjčený majetek školy, ochraňovat jej před ztrátou a poškozením, vrátit jej na konci roku v řádném stavu.

 

VIII. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů.

 

1. Tato pravidla jsou pro svoji rozsáhlost uvedena v dílčí, samostatné části školního řádu - v klasifikačním řádu.

 

 

IX. Školní stravování

 

Podle vyhlášky č. 107/2005 Sb. o školním stravování (§2, odst. 3) stanovuje ředitel školy tyto podmínky pro poskytování školního stravování:

podle místních zvyklostí lze stanovit např.

-         způsob placení (hotovostní, bezhotovostní)

-         do kterého data musí být obědy pro příští měsíc zaplaceny

-         způsob přihlašování a odhlašování

-         výdej do jídlonosičů

 

X. Závěrečná ustanovení

 

  1. Kontrolou provádění ustanovení této směrnice jsou statutárním orgánem školy pověřeni všichni  zaměstnanci školy.
  2. Ruší se předchozí znění této směrnice „Vnitřní řád základní školy Říčany ze dne 28.8.2012.  Uložení směrnice v archivu školy se řídí Spisovým a skartačním řádem školy.
  3. Směrnice nabývá účinnosti dnem : 1.9.2016
  4. Podle § 30 školského zákona č. 561/2004 Sb. zveřejňuje ředitel školy tento řád následujícím způsobem: vyvěšením ve sborovně školy.
  5. Zaměstnanci školy s tímto řádem byli seznámeni na provozní poradě dne 30.08.2016.
  6. Žáci školy byli s tímto řádem seznámeni třídními učiteli v úvodních dnech školního roku,  seznámení je zaznamenáno v třídních knihách.
  7. Zákonní zástupci žáků byli informováni o vydání řádu školy informací v žákovských knížkách, řád je pro ně zpřístupněn  na webových stránkách školy.

 

 

V Říčanech dne 30.8.2016

 

 

 

 

 

………………………………………………

ředitel školy

 

 

 

I. Práva žáků

1. Žáci mají právo na :

a) vzdělávání a s tím související služby

b) informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání

c) založení samosprávného orgánu žáků v rámci školy a jeho prostřednictvím se obracet na ředitele školy, tento je povinen se stanovisky a vyjádřeními tohoto orgánu zabývat

d) vyjádření k rozhodnutím, které se týkají podstatných záležitostí jejich vzdělávání - jejich vyjádřením musí být věnována přiměřená pozornost

e) informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech, týkajících se jejich vzdělávání

f) vysvětlení a obhájení svého jednání a chování - před udělením jakéhokoliv výchovného opatření musí být vina žáka nestranně prošetřena.

 

II. Práva zákonných zástupců žáků

1. Zákonní zástupci žáků mají právo na :

a) informace o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka

b) vyjádření k rozhodnutím, které se týkají podstatných záležitostí vzdělávání žáka - jejich vyjádřením musí být věnována přiměřená pozornost

c) informace a pomoc školy v záležitostech, týkajících se vzdělávání žáka

d) požádání o uvolnění žáka z výuky a vystavení jeho omluvy na dobu nepřítomnosti ve škole

e) návštěvu žáka v průběhu vyučování – pouze však v odůvodněných a závažných případech a na nejkratší možnou dobu - nejlépe v průběhu přestávek, aby nebylo narušováno vyučování

 

III. Povinnosti žáků

1. Žáci jsou povinni :

a) řádně docházet do školy a být ve škole po celou dobu, stanovenou jejich rozvrhem vyučování - účast všech žáků je povinná ve výuce všech povinných a volitelných předmětů, dále nepovinných předmětů, do nichž se přihlásili a také na třídnických hodinách, pokud byly třídním učitelem oznámeny nejméně dva dny dopředu

b) dodržovat tento školní řád a dále předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti

c) dodržovat řády odborných učeben, řád jídelny a řád ŠD, které jsou přílohou tohoto školního řádu

d) řídit se pokyny všech pracovníků školy

e) ihned po příchodu do školy se přezout v šatně do přezůvek - pokud si přezůvky nechávají v šatnách, činí tak na vlastní nebezpečí, neboť šatny nejsou po skončení výuky uzamčeny

f) před první vyučovací hodinou ukončit přezouvání v šatně a opustit šatnu nejpozději v 7,55 hod.

g) nosit do hodin Tv cvičební obuv a oblečení dle pokynů příslušného vyučujícího

h) nosit do školy dle pokynů vyučujících jednotlivých předmětů všechny učebnice a pomůcky, nutné pro výuku – pokud žák nemá učební pomůcky nebo další věci, požadované vyučujícím a nemůže se proto aktivně účastnit výuky a plnit program vyučovací hodiny, je vyučující oprávněn nařídit mu nahrazení vyučovací hodiny v době mimo jeho pravidelný rozvrh (o tom předem informuje zákonného zástupce)

i) nosit do školy žákovskou knížku (případně deníček) a v případě její ztráty si zakoupit u hospodářky neprodleně duplikát, žáci 1.stupně musí požádat všechny vyučující o dopsání chybějících známek – pokud se později ztracená žákovská knížka najde, musí být ihned odevzdána třídnímu učiteli a nesmí být nadále používána – opakovaná ztráta žákovské knížky během školního roku je nedbalostí, za kterou může být uděleno výchovné opatření

j) předávat veškeré informace a písemné podklady mezi školou a rodiči (zákonnými zástupci) včas a pravdivě - pokud se domnívají, že je tato povinnost nad jejich síly, musí to neprodleně oznámit třídnímu učiteli, který zajistí jiný způsob předání informace

k) se zvoněním na začátku vyučování a na konci každé přestávky být na svém místě ve třídě, mít připraveny na lavici všechny potřebné učebnice a učební pomůcky a v klidu